Editorial
BEPS: Rechts- und Planungssicherheit auf dem Prüfstand
René Matteotti
René Matteotti
Abhandlungen
ATAD I und II
Alexander Linn
Alexander Linn
Benedikt Pignot
Benedikt Pignot
On October 5, 2015, the OECD published the BEPS final reports. This project is an internationally coordinated approach against harmful tax competition and aggressive tax planning. The resulting 15 actions are meant to equip governments with domestic and international instruments to address tax avoidance. With the ATAD, the implementation of BEPS-related measures, especially with regard to OECD Actions 2, 3 and 4, will be mandatory for the EU Member States. In addition, Member States will have to introduce rules for exit taxes when companies re-locate assets as well as a general anti-abuse rule to counteract aggressive tax planning when other rules don’t apply. This article provides an overview.
Die Umsetzung des OECD BEPS-Projektes in Deutschland
Xaver Ditz
Xaver Ditz
The German legislature first comprehensively addressed the OECD’s and EU’s efforts against base erosion and profit shifting (BEPS) in December 2016 through the Anti-BEPS Implementation Act. In this act, the German regulations on transfer pricing documentation underwent a major revision. Country-by-country reporting in accordance with OECD BEPS action item 13 was also implemented into German tax law. Several other BEPS action items have since been addressed in individual acts, including a license barrier rule in the German Income Tax Act. Apart from these measures, German tax law already contained a number of regulations, such as the interest barrier rule, that served as models for the OECD’s own anti-BEPS concepts. As key aspects of the OECD BEPS project have already been implemented into German law, only minor developments may be expected for the future.
Les mesures en droit interne français pour mettre en œuvre les conclusions du Projet BEPS
Gregoire Caulliez
Gregoire Caulliez
La France a engagé au cours de ces dernières années un certain nombre d’actions en vue de compléter son arsenal juridique contre les stratégies de planification fiscales agressives et pour mettre en œuvre les recommandations formulées dans le cadre du Projet BEPS. Ces mesures ont tout d’abord consisté en un perfectionnement des règles anti-abus, par exemple pour lutter plus efficacement contre les dispositifs hybrides. La législation sur les prix de transfert a également été significativement développée par un élargissement des obligations documentaires et une accentuation des pénalités en cas de défaut ou de manquement aux obligations. Les actions du législateur ont par ailleurs consisté en un renforcement de la coopération internationale notamment par la conclusion de plusieurs accords d’échanges de renseignements. Toutes ces actions ont permis à la France de renforcer sa législation mais, un certain nombre de projets de loi ont cependant dû être retirés en raison du contrôle très strict du Conseil Constitutionnel.
Die Umsetzung der BEPS-Maßnahmen in Italien
Siegfried Mayr
Siegfried Mayr
Regarding certain BEPS Actions, no immediate action is required in Italy, as the national tax law already contains a series of homogenous measures for the control of profit reductions and shifts in international activities and situations. In the course of double taxation agreements, too, the occurrence of «white» incomes from abroad is hardly possible, since Italy – as country of residence – always applies the imputation method. The «branch exemption» (i.e. the exemption of profits of a permanent establishments abroad), that was recently introduced into national law, also presupposes that the permanent establishments abroad are being taxed. (ah)
Implementation of BEPS in the U.S.
Hans F. W. Flick
Hans F. W. Flick
Die BEPS Initiative war besonders wichtig für amerikanische Steuerpflichtige und die amerikanische Finanzverwaltung. Zum einen haben vor allem amerikanische Konzerne eine weltweite Präsenz und des weiteren spielen sie oft eine führende Rolle in der Digitalwirtschaft, welche besondere Beachtung durch BEPS fand (siehe z.B. Action Item 1). Ein weiterer Sonderaspekt für die Amerikaner bringt ihr gegenwärtiges Steuerrecht, welches die internationale Doppelbesteuerung durch Anrechnung (Foreign Tax Credit) anstatt Freistellung vermeidet. Daher war ein Anliegen der amerikanischen Verhandlungsdelegation sicherzustellen, dass amerikanische Konzerne durch BEPS nicht unfair benachteiligt werden. Grundsätzlich war die amerikanische Delegation mit den Ergebnissen der BEPS Verhandlungen zufrieden. Vor allem bezüglich Action Item 13 (Country by Country Reporting) war Umsetzungsbedarf im amerikanischen Steuergesetz notwendig und ist erfolgt. In anderen Bereichen war die Auffassung der amerikanischen Finanzverwaltung, dass bestehende oder zeitgleich erfolgte Gesetzesänderungen (z.B. Abzugsfähigkeit von Zinsen; IRC Section 385) die BEPS Prinzipien erfüllte. Die USA haben das Multilateral Agreement (Action Item 15) nicht unterschrieben und haben gegenwärtig auch kein Interesse dieses in der Zukunft zu tun.
Grundsatzurteile
Urteil des Bundesverwaltungsgerichts A-360/2017 vom 5. April 2017
Susanne Raas
Susanne Raas
Urteil des Bundesverwaltungsgerichts A-360/2017 vom 5. April 2017 i.S. A. AG gegen Eidgenössische Steuerverwaltung. Präzisierung der Rechtsprechung.